sammanyajag.blogg.se

Här skriver jag om livet som fru och tvåbarns mamma. Hur det går kombinera med att ha en reumatisk diagnos. Inget är för pinsamt eller för tråkigt att ta upp.

Väntat resultat

Kategori: #reumastim, #spondartrit, Allmänt

Började ju med en ny biologisk medicin den 12 november. En spruta som jag skulle ta den 12:e varje månad. Min läkare sa att jag skulle vara extra uppmärksam på misstänkta allergiska reaktioner då jag har fått det tidigare av liknande medicin. 
Efter ca tre veckor började min underläpp att klia. Tänkte först att det kanske var för att jag var torr om läpparna eller att jag började få en finne. Konstigt ställe men det kan väll hända.. 
Kliandet var riktigt irriterande, men efter ungefär en vecka så började även överläppen klia och läpparna började svälla upp. Nästa dag kliade min tunga och först då kom jag ihåg att jag skulle vara uppmärksam på biverkningar. Läste på fass.se att en av dom allvarligare biverkningarna är svullna läppar, tunga och hals. 
Ringde 1177 och fick tipset att ta en tablett som lindrar allergiska besvär och kontakta min reumatolog. 
Nu är mina läppar precis som vanligt igen och jag har också fått bekräftat att det var en biverkning och att jag inte ska fortsätta med intentionerna.
En enda spruta hann jag ta innan det sker sig, måste vara rekord.. 
Fast det är kanske lika bra att det visade sig direkt och inte efter tre månader.. 
Då är det bara vänta igen då, på att något nytt ska forskas fram.
 
 

KOMMENTARER:

  • Wifeey säger:
    2019-12-05 | 22:33:29
    Bloggadress: http://wifeey.se

    Skönt att du upptäckte att det va en reaktion, de kunde ha gått riktigt illa de där
    Hoppas du får en ny medicin som fungerar utan reaktioner :)

    Svar: Ja, jag är glad över att det inte hann börja svälla i halsen så det blev jobbigt att andas. Bara vänta på forskningen och hålla tummarna :)
    Sophia Stenberg

Kommentera inlägget här: