sammanyajag.blogg.se

Här skriver jag om livet som fru och tvåbarns mamma. Hur det går kombinera med att ha en reumatisk diagnos. Inget är för pinsamt eller för tråkigt att ta upp.

Ett lotteri

Kategori: #reumastim, #spondartrit, Allmänt

Var till tandläkaren förra veckan för en vanlig undersökning. Eftersom mina käkleder inte vill samarbeta så sa jag till henne att jag har väldigt ont och inte kan gapa så stort pga min reumatism.
Hon hämtade tandläkaren som ville ta en titt. Hon kände i munnen, utanpå kinderna och i öronen när jag gapade och stängde efter min förmåga.
Frågorna kom en efter en..
1. Har du ofta spänningshuvudvärk?
Ja
2. Gnisslar du tänder?
Ja
3. Vaknar du med onda käkleder?
Ja
4. Biter du ofta ihop käkarna utan anledning?
Ja
 
Jag behöver en bettskena. Om jag fortsätter som jag gör nu så kommer lederna bli väldigt inflammerade och går jag med det en längre tid så behöver man byta käkleder tillslut.
 
Just det ja, känns inte som att jag kan dra ut på detta.
En skena kostar ca 3500 kr. 
100% sjukskriven som jag är och har varit i drygt fem år så har man inte så många nollor på bankkontot.
Bestämmer mig för att kolla upp om jag kan få en remiss skickad från min reumatolog för det vet jag att dom gör i södra Sverige.
Får till svar från sunderby sjukhus att så gör dom inte här, det är olika beroende på vart du bor.
Kontaktar sedan mitt försökringsbolag och beskriver problemet. Att jag pga min anmälda sjukdom måste skaffa bettskena. Svaret jag får därifrån är att jag är för sent ute. Hade jag ringt och sagt för två år sen att jag behövde detta så hade jag haft möjlighet till ersättning. Det har alltså gått för många år sedan jag anmälde min sjukdom.
Trodde inte jag hörde rätt? Men efter dom bekräftat att det var så tackade jag för mig och la på.
Ursinnig!
 
Jag tillhör alltså fel landsting för att få en remiss och jag fick inte ont i käken snabbt nog för mitt försäkringsbolag
 
.
 
Mina val är alltså att betala 3500 kr som jag egentligen inte har eller gå med detta och vänta på att få göra en käkledsoperation. 
Grattis till mig som bor uppe i norrland.
 
Kommentera inlägget här: