sammanyajag.blogg.se

Här skriver jag om livet som fru och tvåbarns mamma. Hur det går kombinera med att ha en reumatisk diagnos. Inget är för pinsamt eller för tråkigt att ta upp.

Såhär är det

Kategori: #reumastim, #spondartrit, Allmänt

När jag tänker efter är det lite kul ändå hur tankarna och sättet kan ändras. Här listar jag några saker som har ändrats sen jag blev sjuk.
 
1. Vaknar aldrig utvilad.
Förr kunde det räcka med 6 timmars sömn någon natt för att jag skulle vakna hyfsat pigg och redo för dagen.
Nu kan jag med lätthet sova 12 timmar och ändå vara lika trött när jag vaknar. Kan inte minnas när jag vaknade och kände mig nöjd, bara njöt av att ligga och stäcka på mig på morgonen.
Nu när jag vaknar vill jag bara somna om för det första jag känner är smärta. Jag får verkligen dra mig upp ur sängen.
 
2. Dricker inte kaffe för att bli pigg.
Förr kunde jag inte dricka min kopp efter kl 18 för då somnade jag aldrig på kvällen. Kände jag mig trött så tog jag några klunkar så bev jag piggare. Nu kan jag dricka kopp, efter kopp, efter kopp och ändå inte känna nån skillnad.
 
3. Jag ljuger.
Nu är det kanske inte lika allvarligt som det låter. Men om nån frågar mig hur jag mår när jag inte alls mår bra, så säger jag ofta att det är bra. Eller att det är som vanligt. Det är inte alls bra! Jag har ont i varenda del av kroppen, varje timme, varje dag. Så har det varit nu i snart 5 år. Jag mår bättre psykiskt och jag kan hantera smärtan på ett bättre sätt än för nått år sen, men jag ljuger när jag säger att ALLT är bra.
Jag säger att jag håller hoppet levande om att hitta rätt medicin, men innerst inne har jag nog gett upp, jag har börjat acceptera, sakta men säkert, att jag nog får ha det precis såhär resten av mitt liv.
Hade jag inte haft Ronny och barnen hade jag nog mått väldigt mycket sämre, och nu ljuger jag inte..
 
4. Påverkad av vädret
Jag känner ingen större skillnad på verken om det är sommar eller vinter. Det som är jobbigt är när temperaturen växlar från dag till dag, eller när det blåser mycket en dag och den andra är det vindstilla.
Antingen får det vara kallt eller varmt, inte växla så mycket. 
 
5. Delegera i hemmet
Jag ställde bort disken, plockade upp från golvet, plockade barnens leksaker. Varför? Dom är stora nog att ta lite ansvar och plocka bort efter sig själva, på förskolan och skolan gör dom det utan problem så varför inte hemma? Jo, för att deras mamma gjorde det. Men inte nu, JAG har det ansvaret, att lära dom ansvar och jag är stolt över att jag har lärt mig det nu.
 
6. Är tacksam för små saker
När barnen säger att dom älskar mig, att jag är världens bästa mamma, att jag ger dom husmanskost, att dom tänker på pussar och kramar när dom tänker på mig.
Jag har varit så orolig över att dom bara ska minnas mig som en mamma som sitter i soffan med ont i ryggen och händer. Men jag har fått det bevisat nu att det inte är det dom förknippar mig med och det är jag så otroligt tacksam över.
Jag vill att jag och Ronny ska kunna göra grejer tillsammans, inte låta min reumatism komma ivägen för vardagsäventyr. Och även om jag inte kan följa med på allt han har planerat idag, så vet jag att han vill ha med mig i framtiden och att han försöker fixa så att jag kan göra honom sällskap.
Det gäller att fokusera på det positiva och se framåt med nyfikenhet och stark vilja.
 
 
Kommentera inlägget här: