sammanyajag.blogg.se

Här skriver jag om livet som fru och tvåbarns mamma. Hur det går kombinera med att ha en reumatisk diagnos. Inget är för pinsamt eller för tråkigt att ta upp.

Mina viktigaste

Kategori: #reumastim, #spondartrit, Allmänt

Efter att ha fjällvandrat än en gång så började jag fundera över vad som egentligen krävs av mig, för att jag ska orka genomföra en vandring.

Här är det jag fokuserar mest på.

1. Pannben 
Att härda ut när smärtan ökar i styrka. För det vet jag att den kommer göra. Detta går träna på och det är just det jag gör på dessa kortare vandringar.

2. Vilja.
Hör ihop lite med pannbenet, men har man inte vilja så kan man inte träna på att härda ut. Man måste vara envis för att lyckas.

3. Förberedd.
Med detta menar jag att man måste inse att det kommer gå tungt, göra ont och ta lång tid. Jag kan inte tänka att det kommer bli en enkel vandring, att jag utan problem tar mig till slutdestinationen. Då kommer verkligheten slå ner mig efter 10 steg.

4. Rätt utrustning 
Skorna är otroligt viktiga. Det är fötterna som bär upp dig hela vägen. Sitter inte dom perfekt så blir det väldigt mycket jobbigare. Att alla leder håller sig varma och inte utsätts för onödig kall blåst tänkte jag också på. En ordentlig vindjacka som även tål vatten är värt att investera i.

5. Positiv energi.
Både från mig och dom jag vandrar med. Vi tror vi kommer klara det och håller humöret uppe, även när orken börjar tryta.

6. Passa på att njuta.
Även om kroppen värker och det är jobbigt så är det viktigt att njuta av utsikten och omgivningen. Det är sån storslagen natur och tystnaden är magisk när man stannar upp och lyssnar.

Är det nått du vill göra, läs på och se om det är nått som är genomförbart. Låt inte smärta eller nått annat hindra dig!

Kommentera inlägget här: