sammanyajag.blogg.se

Här skriver jag om livet som fru och tvåbarns mamma. Hur det går kombinera med att ha en reumatisk diagnos. Inget är för pinsamt eller för tråkigt att ta upp.

Sista rycket

Kategori: #reumastim, #smärta, #spondartrit, #styrka, Allmänt

Igår blev julpyntningen klar. Granen är klädd och gardinerna är uppe. Tänkte ju att jag skulle vara smart i år och inte göra allt på en och samma dag.
Var ett bra beslut och jag fick inte ens i närheten samma smärta som tidiagre år. 
Däremot upptäckte jag igår en ny sak som jag ska försöka göra så lite som möjligt..stryka.
Sju stycken gardinlängder skulle upp. När jag strykigt den första och ska ta upp strykjärnet för att börja med nästa så tappar jag det nästan. En otroligt smärtsam ilning går från tummen upp till armgågen. Bara av att lyfta strykjärnet!
Första tanken är en rad med olika svordomar och jag blir förbannad över denna skitsjukdom. 
Men, skam den som ger sig. Ber Ronny ta ner mitt handledsskydd och sen fortsätter jag stryka med vänster hand. Lite ovant men går ändå rätt bra.
Sen när gardinerna ska upp så räcker det med lite tyg som tyngd, ilningen är nästan outhärdlig. 
Drar åt skyddet lite mer, biter ihop och hänger upp alla längder.
Kanske skulle jag ha tagit en paus, väntat ut smärtan så att den hann avta lite. Men det är så svårt att veta hur det kommer bli. Antingen hjälper skyddet så att smärtan försvinner helt, eller så blir det bara värre och värre, även om jag vilar den. 
I går hade jag tur. Jag behövde varken kylbalsam eller starka tabletter, det minskade med tiden.
Nu idag har jag ungeför 20 % mer värk än vanligt i handen, men med tanke på det jag gjorde igår så är det tur att det inte är mer..
Nu är jag ju ialla fall klar med pyntet och nu behöver jag bara mysa framför granen och dom tända ljusen.
 
Kommentera inlägget här: