sammanyajag.blogg.se

Här skriver jag om livet som fru och tvåbarns mamma. Hur det går kombinera med att ha en reumatisk diagnos. Inget är för pinsamt eller för tråkigt att ta upp.

Det jag inte visar

Kategori: #familj, #förändring, #reumastim, #smärta, #spondartrit, #styrka, Allmänt

Att jag nu tycker att jag accepterat min sjukdom gör inte att jag automatiskt är helt okej med allt vad det innebär. Det finns vissa sidor jag nästan skäms för, sidor som bara min man får se.
 
Som när jag har så ont att jag knappt tar mig ur sängen. Det är inte ofta det händer, men i morse var det så. Väckaren ringde strax innan julkalendern började, men jag ville inte röra mig. Ryggen och benen värkte så mycket att jag kände mig förlamad. Låg och gruvade mig en stund innan jag gav upp, jag tar mig inte ur sängen innan det börjar. Hörde hur resten av familjen satt och såg och här ligger jag, som en staty. Att inte låta dom negativa tankarna ta över då, det är verkligen en stor prövning. När jag märkte att jag började falla tillbaka till frågan varför just jag måste ha det såhär, då var jag medveten om det, och är jag medveten om det, då kan jag göra ett val. Att antingen slås ner av det, eller ta mig i kragen och ge igen. Jag ropade på min man som fick smörja ryggen med kylbalsam som ibland tar bort den värsta toppen av smärtan. När den fått verka ett tag så kunde jag, väldigt smidigt, rulla mig ur sängen. 1-0 till mig! Sen är det bara att ta med sig den känslan resten av dagen.
 
När jag, vissa dagar, ändå känner att allt är skit och jag tillåter mig tänka så för att orka. Då gråter jag ut mot min klippas axel och låter verkligen tårarna flöda. Just i den stunden är det skönt, att inte behöva vara stark, utan bara släppa alla hämningar och känna mig liten. Det jag lärt mig är att jag måste kunna ta mig ur den känslan för att inte fastna där. Men visst, ibland gråter jag floder.
 
Jag har vissa saker jag kan ta när jag vet att jag kommer få ont. Till exempel om vi ska gå mycket, sitta stilla en längre tid, eller om jag redan har lite ondare i början på dagen.
Ett värmeplåster som sätts på ländryggen. Det avger värme och får sitta på i 8 timmar. Underbart skönt!
Mina handledsortoser. Handledsskydd som gör leden mer stabil och stramar åt så en del av smärtan ger med sig.
Fotledslindor. Ibland lindar jag båda fotlederna om jag ska gå mycket. Drar åt så det blir stabilt och mindre risk att jag trampar snett. Dock kan jag inte använda alla skor när jag lindat, så det är mest på sommaren jag kan använda det knepet.
Kylbalsam. Är mest på ryggen jag använder detta, men det är riktigt skönt att kyla ner det ondaste området när det gått för långt. Borde lära mig att stryka på det tidigare, men jag lär mig nog tillslut.
 
Hoppas på att jag lär mig mera knep eftersom och att jag kan lindra smärtan i tid.
 
Kommentera inlägget här: