sammanyajag.blogg.se

Här skriver jag om livet som fru och tvåbarns mamma. Hur det går kombinera med att ha en reumatisk diagnos. Inget är för pinsamt eller för tråkigt att ta upp.

Vänster jämfört med höger

Kategori: #reumastim, #spondartrit, Allmänt

Den led som stört mig längst är höger fotled. Den har gjort ont i ca 10 år. Jag har länge haft nedsatt rörlighet i den som olika sjukgymnaster försökt fixa, m3n utan resultat.
När jag fick göra en röntgen av den för tre år sen så såg man förändringar i skelettet på grund av långvarig inflammation. 
Den gör ont varje dag, varje timma, varje minut och varje sekund. Inte en enda smärtfri dag på 10 år. Går jag mycket eller utsätter den för mycket belastning så ökar smärtan och svullnaden. 
Fick höra i början av min reumatiska utredning att jag skulle vila den så mycket som möjligt. Men med två små barn som jag tar hand om medans min man jobbar heltid så är vilostunderna inte många. En fot är svår att undvika att använda.
Nu har jag lärt mig att leva med det, jag vet att foten kommer säga ifrån när jag utmanar mig själv. Men det är en del av min vardag och så kommer det nog vara i många år framöver. 
Många tänker nog inte på det, men tänkte bara visa skillnaden på mina två fotleder, hur mycket det skiljer i rörlighet.
Med detta vill jag också visa att allt går, man måste bara hitta på olika sätt att klara av hindren.
 

 
 
Kommentera inlägget här: