sammanyajag.blogg.se

Här skriver jag om livet som fru och tvåbarns mamma. Hur det går kombinera med att ha en reumatisk diagnos. Inget är för pinsamt eller för tråkigt att ta upp.

Kost och viktmål

Kategori: Allmänt

Det här inlägget skrev jag till reumatikerförbundets träningsblogg där jag är gästbloggare, men jag lägger upp det här också om det är nån som kanske inte läser träningsbloggen.
 

När jag åter tog tag i träningen för ett år sen så var det även viktigt att lägga ner tid på att ändra mina kostvanor. Hade helt släppt spärrarna och åt precis det jag var sugen på. Men jag visste att om träningen skulle visa resultat så kunde jag inte fortsätta så.

Vi har sedan tidigare från träningen testat olika dieter men behövde nu något mer omfattande än att komma i bättre form inför en sommar. Jag för att vikten inte skulle förstärka min smärta och min man önskade vara smidigare då han var ute och jagade eller vandrade i berg. Vi valde därför att göra en livsstilsförändring gällande kosten. Det är ett väldigt stort och brett område. Det var tacksamt att vi redan hade relativt bra koll.

Vi valde att rikta in oss på det mest självklara, äta mindre energi än vi förbrukar. Tyvärr låter det enklare än vad det är. Det krävs en hel del kunskap och mycket karaktär. Vi äter ofta och har lagt vårt proteinintag rätt högt. Vi lade upp en målvikt samt vissa delmål. Vi slutade helt och hållet med fika, drickor, glass etc men kan vissa dagar unna oss något gott, ofta då vi klarat av en av alla delmål. Dom gångerna så uppskattar vi godsakerna så mycket mer än om man hade fredagsmys varje vecka. Ibland kan det gå många veckor innan vi syndar men desto mer förtjänt känns det då vi väl unnar oss. Min svaghet var, och är fortfarande, saltlakrits och smågodis. Mitt sug försvann aldrig, men det var så mycket enklare att stå emot det när jag visste att jag skulle få äta det inom en snar framtid.

I vår kostplan lade vi även upp ett diagram med invägning varje vecka och där hade vi beräknat vad vi behövde gå ner i snitt varje vecka för att nå vår målvikt. Taktiken var långsam och hållbar viktnedgång med 0,5 - 1 kg per vecka.

Planering är även det viktigt. Att det finns ingredienser hemma som man kan göra en middag av. Så att vi inte står där, just innan, och kommer på att vi inte har någonting hemma. Då är det väldigt enkelt att åka och beställa en pizza eller annan hämtmat. Dåligt för både ekonomin och vikten.

Slutmålet förra året satte vi till dagen vi skulle åka till Kroatien. Det som är viktigt under en viktnedgång är att inte ge upp. Vissa veckor kunde jag stå stilla viktmässigt eller till och med gå upp lite. Men vi tappade inte modet och viljan att fortsätta kämpa. Det farliga är att man känner att det ändå inte fungerade den veckan och sen börjar unna sig små saker som någon godisbit eller en fika. Eller att man själv hittar på ursäkter för att få fuska, ett exempel kan vara när man går på bio, alla köper väll nått gott att äta till filmen. Men vad skulle hända om du inte köpte dom där popcornen? Det här är inte något som skett på en vecka och speciellt inte med vår metod. Vi ville få in en rutin som vi skulle fortsätta med även när vi var nöjda med vikten.

Sen tror jag även att det är viktigt för oss reumatiker att tänka på kosten. Vad jag vet så finns det inga riktigt pålitliga forskningsresultat som säger vad som är dåligt att äta. Vissa mår bättre av att äta glutenfritt, vegetariskt eller laktosfritt. Vissa känner ingen skillnad och en del mår till och med sämre av att ändra kosten på ett större sätt. Men jag tror att äta ”vanlig mat” är det bästa för mig, äta bra och varierat.

Om det är nån som läser det här nu och vill gå ner i vikt så kan jag bara säga att ni ska sätta er ner och läsa på. Sätt er in i vad olika saker innehåller och vad man ska kolla efter när man handlar. Det är en djungel men det är värt så mycket att ha koll på innehållsdeklarationer och vad man ska akta sig för. Och ge inte upp!

 

 
Ett exempel på vad vi kan äta på kvällen. Ett ägg i en urgröpt avokado som fått stå i ugnen.

 

Kommentera inlägget här: