sammanyajag.blogg.se

Här skriver jag om livet som fru och tvåbarns mamma. Hur det går kombinera med att ha en reumatisk diagnos. Inget är för pinsamt eller för tråkigt att ta upp.

Träningsbidrag

Kategori: #familj, #förändring, #reumastim, #smärta, #spondartrit, Allmänt

Bland det första vi får höra när vi får vår diagnos är att det är viktigt att vi tränar och rör på oss. Jag håller med helt och hållet och jag känner själv att jag mår bättre av det.
Men nu till den stora frågan, vad får vi för hjälp med det?
Sjukgymnasten kan ge oss övningar och komma med förslag och tips. Men det jag tänker mest på är den finansiella delen.
Jag klarar inte av att bygga upp min kropp med enbart hemmaträning. Jag måste till ett gym där det finns specialcyklar och vikter.
Ett träningskort på mitt gym kostar 4.400 kr. Från min sjukgymnast får jag Fysisk aktivitet på recpet, FaR, och det gav mig förra året rätt att få priset reducerat ner till 3000 kr. Mycket pengar även det, även om det blev en liten bättring.
Nu ska jag förnya receptet och får veta att gymmet tagit bort FaR så nu får jag betala 3.800 kr. 
Jag får alltså 600 kr i rabatt för något som läkarna säger är oerhört viktigt att jag gör. Min inkomst som sjukskriven är inte så stor att jag kan lägga undan nästan 4000 kr till ett träningskort. 
Hade tänkt söka bidrag från reumatikerförbundet där man kan få 1500 kr som hjälp. Underbar idè och välbehövligt för många. Men upptäcker nu att jag "tjänat" några tusenlappar för mycket förra året så jag får inte söka. 
Hur ska vi reumatiker kunna hålla igång och träna om vi inte får hjälp?
Är det nått jag missat, finns det andra bidrag man kan söka? Kan det gå på försäkringen? 
Viktigt är det men är det så pass viktigt att vi borde få hjälp med det finansiella?
Om jag skulle sluta gå på gym, vad skulle hända med min kropp då? Jag skulle nästan säkert gå upp alla kilon som jag tappade förra året och välmåendet skulle helt klart bli sämre.
Känner mig lite irriterad och upprörd, att pengar alltid ska vara ett orosmoln.
 
Kommentera inlägget här: