sammanyajag.blogg.se

Här skriver jag om livet som fru och tvåbarns mamma. Hur det går kombinera med att ha en reumatisk diagnos. Inget är för pinsamt eller för tråkigt att ta upp.

Inriktining reumatism

Kategori: #familj, #förändring, #reumastim, #smärta, #spondartrit, #styrka, Allmänt

Nu har jag tagit ett beslut om denna blogg. Skulle kunna skriva om precis vad som helst, men känner att det jag behöver skriva av mig om, och det jag vill att andra ska se och kanske få en liten knuff framåt av, det är min sjukdom. Den jag trodde "bara" drabbade äldre. 
Reumatism. Hur mycket vet man om det innan man drabbas själv? Jag visste inte nått. Jag trodde att det automatiskt betydde krokiga fingrar, förtvinade muskler och en kropp som mer eller mindre blev allt svagare. 
Men så fel jag hade! Det finns så många olika grenar inom reumastism att det är nästan omöjligt att lära sig alla. Även om två personer har exakt samma diagnos så visar den sig på olika sätt. 
Känner nu att det var tur att jag inte visste så mycket i början. Hade jag vetat hur ont jag skulle ha inom några år så vet jag inte om jag hade varit där jag är nu. Att inga mediciner fungerar, hur hoppet snabbt byts till förtvivlan. Att man får lära sig eftersom är nog det bästa, i alla fall för mig. 
Det som har varit det viktigaste jag fått lära mig, det är att inte låta sjukdomen bryta ner mig. Att jag måste jobba minst lika mycket med det psykiska som det fysiska, om inte mer. Det är väldigt mycket som sitter i huvudet, och då menar jag inte att själva smärtan sitter där, utan att inställningen är ett måste att bemästra. 
Jag kommer gå in på alla områden, från sexlivet till vardagen. Det kommer bli personligt och känslosamt, men det är så många områden som det inte pratas om som jag tycker är jätteviktiga. 
Tänkte även be min man skriva ibland, för även dom anhöriga drabbas hårt, men det är inte ofta dom får höras.
Så jag hoppas ni vill följa mig i den här resan där ni får veta mera om mig och mina kamper.
Stor kram på er alla!
 
 
Kommentera inlägget här: