sammanyajag.blogg.se

Här skriver jag om livet som fru och tvåbarns mamma. Hur det går kombinera med att ha en reumatisk diagnos. Inget är för pinsamt eller för tråkigt att ta upp.

Nyttiga alternativ

Kategori: #reumastim, #spondartrit, Allmänt

Tänkte dela med mig av lite små matnyttiga tips.
Nu när vi går ner i vikt och tänker på vad vi äter så har vi märkt att det är svårt att hitta en nyttig och god sås, tex en man kan ha till kött eller kyckling. 
Vi hittade några sidor på internet som har många olika såser som är kalorifria. Såna har jag lite förutfattade meningar om, en nyttig sås som är god känns väldigt svårt att hitta. Men vi bestämde oss för att beställa hem några olika. Bland annat en ketchup som tyvärr inte var nån höjdare. Men samtidigt valde vi också en bbq sås som skulle ha lite hetta. Den var riktigt, riktigt god! Den ska vi köpa hem flera gånger och ringla över sommarens grillade köttbit.
Sen finns det ju så mycket mer än bbq. Vi hittade vinegretter, caesersallad, sylt, marmelad, sirap och dip. Det är bara att välja!
 
Vi hittade också proteinchips som lät intressanta. En med paprikasmak och en med grekisk. Om man vill lyxa till kvällsmålet en lördag så är dessa ett riktigt bra alternativ.
Vill man istället unna sig lite godis så finns det små påsar med både salt, sött och surt. Inga stora mängder, men det är inte det man är ute efter, det är bara för att få lite av den goda smaken.
Visst känns det att det inte är vanligt godis från affären, men mitt salta sötsug stillades ändå ett tag. Det är även ett bra alternativ till biogodis om man brukar vilja ha sånt.
 
Vi har börjat göra egna proteinbars som är bra mellanmål. Recept hittar vi såklart på internet. Dom är enkla att göra och blir faktiskt riktigt goda. Även där finns det många olika smaker, vi har testat chokladbollssmak som nog blev min favorit. Lite kladdiga och dom fastnar gärna i tänderna, men det fixar man enkelt med ett glas vatten som också är viktigt.
 
Vi brukade köpa proteinpudding som ett annat mellanmål men nyligt hittade vi ett pulver som man ska använda för att göra egen. Kanelbulle och salted caramel var två av smakerna. Det finns så många olika roliga smaker att man längtar tills man får äta nästa gång och då blir det kul att experimentera och prova sig fram. 
 
Det finns hur mycket som helst på nätet bara man lägger ner lite tid och kollar runt. Nyttigt kan smaka gott och det är så kul att känna att man kan äta gott utan att behöva tänka på kalorierna som man stoppar i sig. 
Nu har jag tur som har min man som är duktigt på att hitta dessa grejer och som lär mig vart och hur man hittar. Jag hade inte en tanke på att gå ut och googla tex "nyttig bbq" innan han nämnde det så jag hoppas nu att jag kan inspirera någon fler att kolla alternativen som finns. 
Hoppas nu att ni fått lite tips och att ni blev nyfikna på vad som finns därute. 
Lycka till med googlandet!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: