sammanyajag.blogg.se

Här skriver jag om livet som fru och tvåbarns mamma. Hur det går kombinera med att ha en reumatisk diagnos. Inget är för pinsamt eller för tråkigt att ta upp.

Nytt år, nya utmaningar

Kategori: #familj, #förändring, #reumastim, #smärta, #spondartrit, #styrka, Allmänt

När vi åt middag igår så började vi fundera över vad vi gjort under året som varit.
Vi har köpt båt, varit i Kroatien, varit på djurpark och haft ett allmänt bra år.
Men sen ställde jag frågan till mig själv, vad har jag gjort?
 
Jag måste nog säga att 2016 var året då jag hittade mig själv igen och blev en ännu starkare person.
Det började redan första veckan i januari då jag och min man hade som mål att gå ner i vikt. Det har vi lyckats riktigt bra. Båda jobbade bort 20 kilo var och vi fort sätter kämpa även detta året.
Jag fick åka iväg till Garnis rehabscenter i Boden. Var där i två omgångar och totalt 16 dagar. En helt underbar vistelse som jag först önskade att jag fått göra tidigare. Men jag tror att man måste vara mentalt redo innan man har ut något av det. Man måste vara villig att ändra sitt beteende och vilja må bättre och det var jag då. Jag kom hem som en ny jag.
Resan till Kroatien var även den stärkande. Bara få njuta i värmen och med familjen. Ingen mat skulle lagas eller tallrikar diskas. Jag fick bara vara.
Att jag börjat om med träningen på gymmet är en stor bidragande faktor till att jag mår bättre. Självförtroendet ökar i takt med att kilona rasar och kroppen formas.
 
Men jag har även mål för detta året.
Jag vill följa med familjen på en vandring i fjällen utan att bli sängliggande efteråt.
Vill få bort några kilon till och vara bekväm på stranden och ska det hända så måste jag hålla igång med träningen.
Fortsätta jobba med det jag lärde mig på Garnis, att vända dom negativa tankarna till något positivt.
Sen att fortsätta vara med på det familjen vill göra, inte låta rädslan för smärta stoppa mig.
Hålla igång bloggen är också ett stort mål. Jag älskar att skriva och att få ur sig vissa tankar och känslor är riktigt skönt och nyttigt. Om mina ord dessutom kan hjälpa någon att må bättre så är det ett stort plus.
 
Jag har även en liten dröm om att kunna genomföra någon slags hinderbana. Gärna med lite lera och roliga hinder. Om det blir i år vet jag inte, men det är ett mål för framtiden i alla fall.
Att bestiga ett berg, till exempel Kebnekaise är också ett av mina mer långsiktiga mål.  
 
Motivation är ju viktigt som jag skrivit om tidigare och resan vi ska göra till Rhodos i juni fungerar som en stor morot till att hålla igång med gymmet.
Den längtar hela familjen till.
Att vi ska sjösätta båten kommer också bli riktigt roligt. Åka ut till öarna och spendera en hel dag ute. Laga mat över öppen eld och bada och sola.
 
Förra året var ett bra år, men jag tror 2017 kommer bli minst lika bra.
God fortsättning till er alla! 
 
 
Kommentera inlägget här: