sammanyajag.blogg.se

Här skriver jag om livet som fru och tvåbarns mamma. Hur det går kombinera med att ha en reumatisk diagnos. Inget är för pinsamt eller för tråkigt att ta upp.

Tecken på styrka

Kategori: #reumastim, #spondartrit, Allmänt

Något som jag tycker alla läkare ska ta upp med sina patienter som fått någon typ av reumatisk diagnos är att det finns kuratorer och psykologer att tillgå.
Finns vissa studier som visar att ca 15-20 % av alla som har RA drabbas av depression. Nu ska vi veta att det finns betydligt flera reumatiska diagnoser än RA så procentantalet är nog väldigt mycket högre om man ska räkna in alla.
 
Jag mådde dåligt i nästan ett år innan jag tog mig i kragen och sökte hjälp. Det kanske borde vara en del av behandlingen, att man får träffa en psykolog vid nått tillfälle och om dom då ser att det finns behov av att regelbundet ha kontakt så är det mycket vunnet redan där.
 
En som mår dåligt har inte orken att ta tag i det om inte hjälpen utifrån finns. Jag hade tur, det är inte alla som har det.
Jag tror att det nästan är alla som hamnar i någon slags nedåtgående spiral efter ett tag. Att ständigt leva med denna smärta som dessutom alltid kommer vara där, det är påfrestande.
Även om kanske inte alla sjunker så djupt att det blir svårt att ta sig upp så kan nog många depressioner stoppas i tid så inte uppförsbacken blir så brant.
 
Finns säkert dom som tycker det är pinsamt och ett tecken på svaghet att söka hjälp,
Jag ser det som en oerhörd styrka, att själv se att det man gör inte fungerar och vågar sträcka ut en hand. När man själv är stark orkar man hjälpa andra, det är en stor drivkraft för mig. Inte bara för att min familj mår bättre när jag tar hand om mig själv så jag orkar ta hand om dom, men även för att jag hoppas att det jag skriver om ska hjälpa eller inspirera någon annan.
Även om vissa saker är jobbiga att skriva om, att uppleva den känslan igen, så tror jag det är viktigt att se att även om vi ser ut att må bra och ser starka ut så är vi experter på att hålla mycket inom oss vilket inte alltid är så bra. Det har jag fått lära mig den hårda vägen.
Kommentera inlägget här: