sammanyajag.blogg.se

Här skriver jag om livet som fru och tvåbarns mamma. Hur det går kombinera med att ha en reumatisk diagnos. Inget är för pinsamt eller för tråkigt att ta upp.

Vad jag vill och inte vill höra

Kategori: #familj, #förändring, #reumastim, #smärta, #spondartrit, #styrka, Allmänt

Sånt här är ju svårt att veta för en som inte är i samma sitas. Och det kan även vara olika från person till person. Tänkte skriva ner vad jag som sjuk inte vill höra och det som jag vill och behöver höra. 
 
 
Nej tack!
 
1. "Den här nya medicinen är nog det du behöver"
När jag har testat 8 st olika som inte gjort nått för min värk så tappar jag tron på att någon ska fungera. Jag måste ju ge den nya en chans, men jag gör det inte för att jag tror att den ska hjälpa, jag gör det bara för att göra det. Att hela tiden få höra att den kommer göra under för mig när inget händer, då blir det bara irriterande. Jag vet att den som säger det menar väll och hoppas på att jag ska bli bättre. Men jag lägger inget stort hopp till nån medicin just nu, jag tror jag kan jobba själv med att göra smärtan hanterbar.
 
2."Du måste träna!"
Visst är det så att kroppen mår bättre av att jag rör mig och tränar. Men innan jag kommit till den insikten själv och är reda att göra den förändringen så blev självförtroendet bara sämre. Nu är jag ju där och jag tränar det som min kropp klarar av, men för drygt ett år sen så fick jag bara dåligt samvete över att jag inte klarade av att röra mig.
 
3. "Du är så stark"
Nä, jag känner mig inte alltid så stark. Jag vill ibland bara ge upp och försvinna, slippa jobba med mig själv och känna smärtan varenda dag. Den här känslan kände jag mer i början av resan, nu förknippar jag dom orden med något positivt. Men jag är försiktig med att säga det till andra då jag inte vet hur långt dom kommit med sig själva.
 
Ja tack!
 
1. "Vill du träffas för en lunch?"
Nu behöver det inte vara just en lunch, utan bara träffas. När man blir sjuk och speciellt i början tappar man mycket ork och initiativförmåga. Man vill fortsätta vara social och träffa vänner, men ofta vinner sjukdomen över en och man stannar hemma. Att en vän ringer och föreslår en träff är ofta det som behövs för att man ska ta sig i kragen och ta sig utanför dörren. Många kan tro att man vill hålla sig för sig själv när man inte hör av sig som förr, men det är absolut inte så. Att ha vänner som fortsätter höra av sig när man mår dåligt är så viktigt och jag har turen att ha underbara, nära vänner som har gjort det.
 
2. "Du är så stark"
Ja, den meningen kommer här också. Att få uppmuntran och stöd och bekräftelse på att man gör något rätt, att man jobbar åt rätt håll. Jag kan bli gråtfärdig och få tårar i ögonen när nån säger till mig att jag är en stark person. Att andra ser mig som en förebild och att jag inspirerar. Det är också lite varför jag gör detta, delar med mig av mina tankar och innersta känslor. För att kunna hjälpa andra. Jag växer själv när jag ser andra växa.
 
3. "Hur har du gjort?"
När nån är intresserad av hur jag har lyckats med till exempel viktnedgången eller det blivit starkare mentalt så blir jag jätteglad. Det är så kul att få berätta och dela med mig av det som fungerat för mig. Att veta att det kan hjälpa någon mer som kanske inte vet hur dom ska börja. 
 
 
Nu är det inte meningen att alla jag känner ska känna att ni behöver säga till mig att jag är stark och duktig, jag fiskar inte efter sympatier och beröm. Ville mera att detta skulle öppna upp lite ögon och att vi alla ska tänka efter innan vi säger något, det vi tror är uppmuntran är inte alltid så. Men då är det mitt ansvar att berätta hur jag känner.
 
Kommentera inlägget här: